Root Android uređaja - garancija, postupci

  • 11 December 2016
  • 6 odgovora
  • 2486 pregleda

Razina korisnika 5
Možemo se mi oko roota zezati do sutra, mene nekada na pitanje "što je root i jel' mogu ja to sam" prođe jeza kada se sjetim nekih stvari koje sam vidio i doživio dosad.

Root je danas najčešće jedan klik ili jedan tap u aplikaciji koju skineš. Nekad je to bilo otključavanje bootloadera, pa ove komande, pa one, pa pokreni ovo, pa pokreni ono... ne dao Bog da ti nešto prekine USB vezu s računalom (tipa jeftini kineski kabel) pa ode bootloader i od moba dobiješ lijepi uteg za papir. Na nekim telefonima se išlo do te krajnosti da je ekipa otvarala mobove i spajala pinove s ploče na serijski port na PC-u samo kako bi mogla ubaciti potreban kod kako bi uopće dobili mogućnost pokretanja moba s rootom.

Ja ću probati pojasniti najbolje što mogu, ako netko hoće, neka doda još ponešto ili me ispravi.

Root je engleska riječ za korijen, može se u nekim kontekstima prevesti kao srž. Shodno tome, root korisnik na Linuxu (na kojem je Android baziran) je korisnik koji ima najviše ovlasti, slično administratoru u Windowsima. Dakle, kada rootaš mob, ono što zapravo radiš jest da mijenjaš korisničke privilegije sebi kao korisniku moba. Prije roota, imaš obične user ovlasti i možeš raditi samo osnovne stvari - instalirati/deinstalirati korisničke aplikacije, uređivati prostor na internoj memoriji ili SD kartici, a ostalim particijama nemaš pristup, jer nemaš ovlasti.

Kao root korisnik, dobijaš pristup svim particijama na mobu, što je dvosjekli mač (pojasnit ću malo kasnije).

Neke od stvari koje root korisnik može raditi:

- root korisnik ima pristup system particiji, pa s nje može brisati predinstalirane, sistemske aplikacije (koje je stavio proizvođač i operater), brisati/dodavati/mijenjati boot animacije (animacije kod paljenja i gašenja moba), mijenjati i uređivati sistemske datoteke

- root korisnik ima pristup recovery particiji.

Recovery (doslovni prijevod: oporavak, povrat) particija zasebna je i na njoj stoji kod pomoću kojeg se pokreću procedure za povrat sustava u tvorničko stanje (factory reset), brisanje cache particije i sadržaja dalvik cachea. Također, root korisnik ima ovlasti predinstalirani recovery promijeniti u neki drugi, napredniji s više opcija (npr. ClockworkMod ili TWRP). Ti novi recoveryi dopuštaju flashanje .zip paketa (ROM-ovi, kerneli, modifikacije) koji nemaju sigurnosni signature (jer sad kad si root korisnik, možeš sve, šta će ti neki pišljivi signature Vrlo sretan smajlić ) i moguće je s njima napraviti nandroid ili NAND backup, nešto slično imageu na Windowsima na računalima, to jest identičnu sliku (snapshot) sustava koji se u slučaju problema s uređajem može bez problema vratiti (restore) kroz recovery. Primjerice, napraviš backup, čačkaš po system particiji, nešto zezneš i sad mob ne radi kako treba, a ne možeš pokrenuti sustav da ispraviš grešku. Odeš u recovery, napraviš restore sustava koji si napravio prije promjena i sve je isto kao onog trena kada si i napravio backup.

- root korisnik s novim recoveryem, kao što sam napisao, može flashati nove komponente na sustav, bio to custom ROM (modifikacija ROM-ova proizvođača ili novi build napravljen kompletno od nule, kao npr. Cyanogenmod), custom kernel (modificirani kerneli proizvođača u koje developeri dodaju nove mogućnosti, opcije, itd).
- root korisnik može instalirati i koristiti aplikacije koje donose neke nove mogućnosti u radu, primjerice, možeš instalirati Titanium Backup koji će ti napraviti backup svih aplikacija i njenih podataka (najčešće to bude ostvareni napredak u igrama Vrlo sretan smajlić ) koji onda možeš nakon factory reseta vratiti na uređaj, ili bez problema seliti od uređaja do uređaja, onda je tu Tasker, najmoćnija aplikacija za automatizaciju Android sustava, možeš (ako već spomenuti kernel to podržava) instalirati neku aplikaciju koja će podići takt procesora na mobu, modificirati schedulere, opcije rada procesora, modificirati swap memoriju, pomicati granice minfree-a (koliko minimalno mora biti slobodno RAM-a na uređaju) i još brdo toga. Custom kerneli donose čak i poboljšanja što se tiče baterije (jer su neke od nepotrebnih funkcija izbačene iz njih, na primjer).

Sve što možeš dobiti root-om ne stane u ovu kućicu za tekst 😃 mislim da mogu slobodno reći da s rootanim uređajem možeš postići ama baš sve čega se sjetiš, jer nemaš više nikakvih ograničenja.

A sada ono što svakako treba uzeti u obzir prije nego što se upustiš u taj proces.

1. root poništava jamstvo na uređaj - barem je još uvijek takva situacija kod nas, u nekim zemljama EU ovo nije slučaj jer root sam po sebi ne radi ama baš ništa s uređajem, ono što radiš s rootom je problem.
2. flashanje nekompatibilnih vitalnih sistemskih komponenti kao što je kernel može nepovratno oštetiti uređaj ili ga u potpunosti onesposobiti
3. flashanje neodgovarajućeg ROM-a može nepovratno oštetiti ili u potpunosti onesposobiti uređaj, ili funkcionirati na nezadovoljavajući način (nedovoljno brzo ili glatko, imati manje opcija i funkcija od tvorničkog ROM-a, i sl).
4. modificiranje hardverskih komponenti, npr. podizanje takta procesora iliti overclock može trajno uništiti i oštetiti uređaj
5. modificiranje opcija punjenja baterije, brzine punjenja ili voltaže punjenja može oštetiti ili trajno uništiti bateriju, mobilni telefon i u ekstremnim slučajevima izazvati i požar (iako su baterije opremljene pametnom elektronikom koja automatski gasi napajanje u slučaju problema)
6. neke metode rootanja mobitela zahtijevaju otključavanje bootloadera, što automatski poništava jamstvo na uređaj, a u slučaju da nešto pri otključavanju pođe po zlu, može doći do potpunog onemogućavanja rada uređaja (tzv. brickanje, od engl. brick - cigla, što opisuje kakav bude mob ako za brickaš Vrlo sretan smajlić ).
7. brisanje sistemskih aplikacija može onemogućiti neke od funkcija uređaja, ili u potpunosti onesposobiti sustav, pa čak i spriječiti njegovo pokretanje ako slučajno obrišeš neku aplikaciju koju nisi trebao dirati. U ovakvim situacijama najbolje je imati spreman NAND backup.
________________________________________________________________________________________________________

Neki konkretni načini kako izvući maksimum iz svog uređaja su:

- root i podizanje frekvencije procesora (poništava garanciju i donosi mogućnost kvara uređaja)
- root i promjena parametara sustava kao što su scheduler procesora, filesystem i ostalo (ne donose znatnije promjene, neke kombinacije mogu malo produljiti trajanje baterije)
- root i brisanje nepotrebnih aplikacija mogu pomoći s radom uređaja, ako obrišete neke aplikacije koje ne koristite, možete uređaju "olakšati" rad jer će ostati više slobodnih resursa koje će moći koristiti za druge procese (mada se isto može postići i bez roota onemogućavanjem aplikacija)
- instalacija AOSP sustava, primjerice CyanogenMod, koji dolaze bez predinstaliranih aplikacija koje vam mogu biti nepotrebne i koje neće raditi u pozadini i opterećivati sustav (iako instalacija ovakvog sustava može od uređaja oduzeti neke tvornički ugrađene opcije, kao što su primjerice FM radio ili upravljanje infracrvenim blasterom ako uređaj ima takvu opciju)

Za one koji nisu upoznati s pojmom root: root je oznaka za korisnika Linuxa sa svim administratorskim privilegijama. Rootanje uređaja je jednostavan postupak dodjele tih privilegija korisniku uređaja. Nakon rootanja s uređajem možete sve što se sjetite, uključujući instalaciju drugih operativnih sustava ili njegovih dijelova (npr. kernel), pristup zaštićenim particijama (kao što su system gdje se nalaze sve predinstalirane aplikacije) i još mnogo toga. Ali oprez - rootanje uređaja u RH još uvijek poništava jamstvo na uređaju (mada neke zemlje u Europi samo rootanje ne smatraju procesom koji može oštetiti ili na neki način onesposobiti uređaj, ali ono što radite nakon roota, kao npr. overclock procesora, što može dovesti do kvara se ne računa u to).

Ako sam nešto zaboravio, dodajte 😃

Odgovora 6

Razina korisnika 7
Bedž +3

TITANIUM BACKUP



Ako posjedujete ROOTan Android uređaj i ako ste se ikad susreli s ovom aplikacijom, sigurno ćete se složiti sa mnom da je ona jedno od najvrjednijih malih čuda naših dragih developera, uz Tasker i još pokoju.

Ako pak imate ROOTan Android uređaj i ne znate za TB, pothitno ga istražite :D
Ako se koristite aplikacijom potpuno vam je jasno da zaslužuje vlastitu temu, ako niste, postat će vam jasno čim je instalirate.

Titanium Backup ima nevjerojatno velik broj mogućnosti i opcija. Ono što nam je svima najkorisnije i najdraže je njegova osnovna funkcija koja je i u samom nazivu - backup apsolutno svih aplikacija, podataka i postavki koje vaš uređaj sadrži te deinstaliranje i povrat svih aplikacija i podataka.

TB je aplikacija kreirana za sve ROOTane Android uređaje od verzije 1.5 naviše. Dostupna je s mnogo funkcija u besplatnoj verziji, a kupnjom PRO Key-a otključavate još mnoge korisne mogućnosti što je definitivno čini najkorisnijom Android aplikacijom.
Njome možete stvarati sigurnosne kopije aplikacija, podataka i postavki, možete zamrzavati i deinstalirati sve (uključujući i sistemske) aplikacije na vašem uređaju, spremati i pristupati aplikacijama vezanim za Play Store. Možete postaviti automatski backup u vremenskim razmacima koje želite, možete u dva, tri klika napraviti kompletnu sigurnosnu kopiju ili backup samo pojedinih aplikacija, možete brisati podatke (data) i cache aplikacija, prisilno ih ugasiti (forse close), pokretati ih iz TB-a, premještati s i na SD karticu itd...

Uz PRO verziju dolazi još mnogo dodatnih funkcija, a svaki cent od trenutno 6,30 $ (zna biti na popustu) apsolutno se isplati uložiti, jer ćete si uštedjeti mnogo živaca, vremena i unaprijediti svoj uređaj.

Neke od PRO funkcija su vraćanje kompletnih postavki i aplikacija jednim klikom, čuvanje višestrukih sigurnosnih kopija iste aplikacije (recimo možete spremiti sigurnosnu kopiju, zatim unositi neke izmjene i ponovno spremiti kopiju s novim postavkama bez brisanja stare kopije i nakon nekog vremena po želji vratiti neki od starih backupova), spremanje i vraćanje poziva, SMS-ova, MMS-ova, favorita iz ugrađenog Browsera, WiFi šifri (jako korisno za one koji ne syncaju s Google računom), sinkronizaciju s Dropboxom, Boxom i GoogleDriveom ručno ili automatski po želji, skidanje kompletnog backupa kao ZIP datoteke na računalo, pretvaranje korisničkih aplikacija u sistemske, šifriranje, pretraživanje aplikacija u PlayStoreu, spremanje i povrat pojedinačnih aplikacija s ili bez postavki i podataka aplikacije, zaštita backupa od brisanja, slanje spremljene kopije na e-mail i još mnogo, mnogo naprednih opcija.

Unatoč mogućnosti pohrane na cloud, uz naše internet brzine i ako imate veliku bazu backupiranih podataka, ta opcija i nije najsretnija. Meni je mnogo draže s vremena na vrijeme jednostavno kompletan Backup folder skinuti na računalo bilo kabelom, bilo Airdroidom ili na neki treći način.

Pošto je Developer svjestan koliko mnogo mogućnosti njegova aplikacija nudi, postoji TB Wiki, stranica koja sadrži apsolutno sve podatke i upute o funkcijama TB-a, pa onaj tko želi iskoristiti sve opcije ove aplikacije, svakako treba zaviriti ovdje. Kome nije problem engleski, može zaviriti i na XDA.

No ovdje priča o Titaniumu još nije gotova. Osim TB-a i PRO verzije TitaniumTrack se pobrinuo za još neke stvari.
Titanium Media Sync aplikacija omogućuje sinkroniziranje kompletnih foldera s Dropboxom i serverima, pa tako možete uvijek imati na sigurnoj lokaciji pohranjene podatke, dokumente, slike, glazbu, filmove s vaših SD kartica za "ne daj Bože" slučajeve Vrlo sretan smajlić sinkronizacija je moguća kontinuirano ili jednom.

Zasad posljednji, ali ne manje vrijedan dio je aplikacija Klikni ovdjeMarket Update Helper. Ova aplikacija je nadogradnja za TB PRO i pomaže u slučajevima kada za neku aplikaciju postoji nadogradnja, ali je Play Store još ne očitava/nudi uslijed greške ili nekog drugog problema. Tu Helper uskače i forsira update :)

To bi bilo ukratko to o TB Android opremi.

Slobodno postavljajte pitanja, podijelite svoje iskustvo s TB-om i kako ga koristite, komentirajte, hvalite, kudite 🙂
Razina korisnika 1
Tri su glavne (baš glavne-glavne) stvari po meni:

APLIKACIJE



1.1 možeš instalirati aplikacije pomoću kojih možeš mijenjati mnogo više stvari na mobitelu. Recimo banalan primjer:





Ovo prvo je moj status bar, a ovo drugo je status bar od Samsunga S5 kakvog dobiš kada ga kupiš.

Ja sam izbacio ovaj S finder i Quick connect opciju jer ih smatram preglupim, a na dno sam si stavio navigation bar (čisto iz fore). Još puno takvih blesavih stvari možeš promijeniti rootanjem mobitela.

Moram naglasiti, da nekako imam dojam da je više takvih promjena za Samsung nego za druge modele, isključivo iz razloga što Samsung zna zaista stavljati nepotrebne i/ili beskorisne, odnosno nefunkcionalne dodatke :D

1.2. možeš imati aplikacije koje mogu puno više kao na primjer:
famozni Titanium backup koji je dobio svoju wiki stranicu kako je @sunasce napisala, aplikacija koja ti sinkronizira sve satove na više uređaja, aplikacije kojom možeš koristiti do tada značajke koje nisi mogao koristiti (snimanje zaslona - ne slikanje, baš snimanje), onda recimo aplikacija kojom možeš povratiti sliku koju si greškom izbrisao, aplikacija koja blokira pozive ili smsove nekih brojeva, itd.

MODIFICIRANJE


2) Možeš brisati sve one nepotrebne aplikacije koje ti je proizvođač stavio na uređaj, jednostavnim instaliravanjem aplikacije koja te nepotrebne obriše.

Možeš promijeniti način na koji procesor i drugi bitni dijelovi mobitela obavljaju svoju funkciju instaliravanjem aplikacije koje to nadziru/mijenjaju.

CUSTOM ROM I KERNEL


3) Na kraju, najzahtjevniji dio je svakako stavljanje novog sustava ili stavljanje posebnih kernela.
Recimo, kada ti proizvođač više ne pušta update, onda možeš instalirati najnoviji sustav koji nije od Samsunga, HTC-a i sl., već od raznih developera.
Osim što si u toku s najnovijim događanjima, izvrsno je što takvi sustavi dozvoljavaju još više modifikacija, nego što možeš s običnim Android sustavom i onim aplikacijama za root.

PRAVA ISTINA O IPHONE JAMSTVU I JAMSTVU NAKON ROOTA U HRVATSKOJ


Ako ste kupili novi mobitel, pripadate jednoj od dvije skupine - imate Android i brine vas što ćete izgubiti jamstvo rootanjem mobitela ili ste vlasnik iPhonea i brine vas što imate garanciju koja vrijedi samo godinu dana. Vjerojatno ste već negdje i čitali kako su u Europskoj Uniji oba problema riješena, a kod nas se ulaskom u EU nije ništa promijenilo. Je li zaista tako i kakvo je pravo stanje, razmotrimo u ovom tekstu.

Spomenuto pitanje uređuje Direktiva 1999/44/EC. Što ona zapravo kaže?
Ona jamči kupcu da svaki uređaj kupljen unutar Europske Unije mora omogućiti kupcu korištenje na način koji je poznat prodavatelju (mogućnost nesmetanog pozivanja, slanja SMS-ova, surfanja po internetu...).
Direktiva također precizira da prodavatelj odgovara za karakteristike, odnosno nedostatke na uređaju u vremenskom trajanju od dvije godine od dana primitka uređaja. Zaključno, prema Direktivi svaki uređaj pa i iPhone mora uredno obavljati svoju funkciju za koju je namijenjen barem dvije godine.

Što ako se dogodi kvar?
Ako kupac primijeti kakav nedostatak, dužan ga je prijaviti u roku od dva mjeseca od kada ga je uočio s time da nije nikakav problem ako se neki nedostatak ne pojavi odmah na početku uporabe uređaja. Recimo, koristite smartphone i nakon nekoliko mjeseci zaslon mobitela više ne registrira vaše dodire.
Ovdje Direktiva spominje dvije varijante. Ako se kvar dogodio unutar prvih šest mjeseci, tada se pretpostavlja da je taj kvar postojao od početka i nemate nikakvih problema ni potrebnih predradnji da bi uređaj popravili.
Ako se kvar pojavi kasnije (u spomenutom roku od dvije godine), jedina je razlika što ne postoji pretpostavka u vašu korist. Prema tome, svaka strana mora svoju tvrdnju dokazati (u našem slučaju se zaslon pokvario i ako vaš prodavatelj tvrdi da ste vi krivi za to, on to mora dokazati).

Kakve to veze ima s rootom?
Direktiva ne spominje nikakvu mogućnost da prodavatelj ne odgovara za nedostatke na uređaju ako ste vi mobitel rootali ili instalirali na njega drugi operativni sustav. Direktiva traži od prodavatelja da odgovara za uređaj koji prodaje i tu odgovornost ukida samo ako ste vi od početka znali da stvar ima određeni nedostatak ili joj priroda ne dozvoljava da radi ispravno dvije godine (za mobitele se računa da trebaju izdržati pune dvije godine, ali recimo baterije ne spadaju u pravilu u tu skupinu).
Prema tome, po Direktivi root uređaja nije razlog da prodavatelj ne bi odgovarao za kvar na uređaju ako vi kvar niste skrivili.

Nakon što smo ukratko opisali učinke koje stvara Direktiva, dolazimo do ključnog podatka - unatoč brojnim tvrdnjama da ta Direktiva nije implementirana kod nas, njezine su odredbe unesene u Zakon o obveznim odnosima (ZOO) i to u odsjeku: Odgovornost prodavatelja za materijalne nedostatke. Odredbe iz direktive se dakle ne nalaze u odsjeku koji uređuje jamstva (garanciju), već u odsjeku koji se zove odgovornost za materijalne nedostatke.

No, zašto je onda nastala tolika pomutnja i količina dezinformacija glede rootanja uređaja i trajanja iPhone garancije? Zato jer prosječan potrošač nije upoznat s razlikom između jamstva i instituta odgovornosti za materijalne nedostatke. Postojanjem jednog, ne pobija se drugo, a ujedno svaki od tih instituta ostvaruje svoje učinke.

U čemu je razlika?
Jamstvom (odnosno garancijom) odgovornost za proizvod pada na proizvođača jer on jamči ispravnost svoje opreme (čl. 423. ZOO). Zato prodavatelji vole davati jamstva i isticati njihove odredbe jer se lakše dogovaraju s proizvođačem budući da je on unaprijed jamčio za ispravnost stvari tijekom određenog vremena (a u nekim slučajevima je davanje jamstva i obvezatno). Nositelj jamstva se donošenjem jamstvenog lista može obratiti prodavatelju ili proizvođaču. Budući da jamstvo daje proizvođač, on ga jednako tako može i uvjetovati raznim odredbama koje su navedene u jamstvenom listu. Odredbe jamstva ne uređuje Direktiva 1999/44/EC.

S druge strane, odgovornost za materijalne nedostatke je isključivo odgovornost prodavatelja (čl. 400. ZOO). On odgovara ako stvar pokaže određene nedostatke zbog kojih nije pogodna za namijenjenu upotrebu, tj. ako nije ispravna. Te su odredbe napisane po uzoru na navedenu Direktivu 1999/44/EC.

Zaključimo: proizvođač može uvjetovati svoje jamstvo tako da vam pod prijetnjom gubitka istog zabrani rootanje uređaja, ili ga može uvjetovati vremenski samo na godinu dana, ali odgovornost prodavatelja stoji i dalje! Izrijekom je napisano da prava iz jamstva (i njihov eventualan gubitak) ne utječu na zakonom zajamčena prava iz odgovornosti prodavatelja za materijalne nedostatke (čl. 423. st. 4. ZOO). Ona vrijede i dalje.

I tu je cijela bit Direktive. Ne ulazeći u proizvođačeva jamstva koja on daje, Direktiva traži da svaki prodavatelj odgovara za to što prodaje i da taj rok odgovornosti u zemljama članicama ne može iznositi kraće od dvije godine (tako je i kod nas propisano čl. 422. ZOO-a). Direktiva traži da onaj koji vam je prodao stvar, bude taj koji će se “ganjati” s proizvođačem zbog (ne)ispravnosti stvari, a da potrošač ne mora ulaziti u odnose s nikim drugim osim s onim koji mu je prodao stvar.

Da rezimiramo našu priču:
1) Neovisno o danoj garanciji na iPhone koja vrijedi godinu dana, ako se iPhone pokvari nakon godinu i pol dana, imate pravo odnijeti iPhone prodavatelju i zahtijevati popravak uređaja, odnosno zamjenu uređaja ili povrat novca ako popravak nije moguć.

2) Rootom ćete nedvojbeno izgubiti jamstvo (garanciju) jer ste neovlašteno ušli u sustav uređaja, a skoro sve garancije to zabranjuju, ali odgovornost prodavatelja stoji i dalje. Odatle su i krenule brojne dezinformacije jer većina potrošača ne zna za odgovornost prodavatelja, već je upoznata samo s odredbama jamstvenog lista. Dok jedne odredbe (jamstvenog lista) dolaze s uređajem, odredbe drugog instituta (odgovornosti prodavatelja za materijalne nedostatke) se nalaze u Zakonu o obveznim odnosima.

Ipak, iako postoji određen broj uređaja kojeg ovlašteni servisi u koji prodavatelji upućuju uređaje odbiju popraviti temeljem toga što je mobitel rootan, mogu reći da sam do sada ipak čuo znatan broj pozitivnih dojmova, odnosno da postoji značajan broj uređaja koji je bio rootan i koji je uredno popravljen.
Mislim da treba pohvaliti ovakvu praksu jer su prodavatelji svjesni stanovite neinformiranosti potrošača glede ovih pitanja.
Razina korisnika 7
Bedž +3
Istina, treba imati na umu da se ipak petlja po sistemu. Ima i o unrootu tu negdi, iako tko se jednom dočepa roota teško da želi natrag 😃
Razina korisnika 5
Samsung galaxy s3 i9300 imala sam od prvog dana kad je izasao, pa sve do prije 10-tak dana. Najbolji mob.? Ne znam koje sve custom romove i nisam isprobala ali Hyper i ResurrectionR bili su mi na vrhu!
Rootanje nije za svakog jer ljudi prckaju previse ionako po mobu, a da ne znaju sta je sta. Nisam vidjela jesi li napisao da postoji i Unroot? ??

Tko se još bavi unrootom 😃 flashaš stock image gore i ajbok
Razina korisnika 1
Samsung galaxy s3 i9300 imala sam od prvog dana kad je izasao, pa sve do prije 10-tak dana. Najbolji mob.? Ne znam koje sve custom romove i nisam isprobala ali Hyper i ResurrectionR bili su mi na vrhu!
Rootanje nije za svakog jer ljudi prckaju previse ionako po mobu, a da ne znaju sta je sta. Nisam vidjela jesi li napisao da postoji i Unroot? ??
Razina korisnika 1
Samsung galaxy s3 i9300 imala sam od prvog dana kad je izasao, pa sve do prije 10-tak dana. Najbolji mob.? Ne znam koje sve custom romove i nisam isprobala ali Hyper i ResurrectionR bili su mi na vrhu!
Rootanje nije za svakog jer ljudi prckaju previse ionako po mobu, a da ne znaju sta je sta. Nisam vidjela jesi li napisao da postoji i Unroot? ??

Tko se još bavi unrootom 😃 flashaš stock image gore i ajbok

Gle za sire mase postoji pojam root/unroot. Rijeci kao sto su "stock image" samo bi ih dodatno zbunile ?

Odgovori